Carte Blanche [książka czy film?] – Jacek Lusiński

Film „Carte Blanche” z Andrzejem Chyrą w roli głównej od samej premiery przyciągał mą uwagę. Planowałam jednak – jak to mam w zwyczaju – w pierwszej kolejności sięgnąć po powieść Jacka Lusińskiego, mimo tego, iż w tym przypadku to książka powstała na podstawie scenariusza filmu, stanowiąc jego uzupełnienie treściowe.

W roli nauczyciela ciężko już mi było wyobrazić sobie kogoś innego niż Andrzeja Chyrę właśnie, który to uśmiechnięty spozierał na mnie z okładki książki. W tym przypadku jednak zupełnie mi to nie przeszkadzało.
Historia rozpoczyna się dość tragicznie, Kacper postanawia popełnić samobójstwo. Wybiło mnie to zupełnie z rytmu. Odłożyłam na chwilę powieść zastanawiając się czy kontynuować, oczekiwałam szczęśliwego finału, a ten autor w postaci wyjątkowo ponurej, serwuje czytelnikowi już od samego początku, by następnie cofnąć się w czasie i opowiedzieć co skłoniło Kacpra do tak dramatycznej decyzji…
Na szczęście pomyliłam się bardzo. Owszem próba samobójcza była, jednak stanowiła pewien etap w tej historii, finał miał okazać się zgoła inny.

Kacper to czterdziestoletni stary kawaler, mieszkający z nadopiekuńczą matką w blokowisku w Lublinie. Nieszczęśliwy wypadek sprawia, iż wkrótce zostaje sam, mając za towarzysza swej doli przyjaciela Wiktora oraz pracę nauczyciela w lubelskim LO, który to zawód nadaje sens jego życiu. Niestety sprawy z dnia na dzień obierają coraz gorszy obrót…  Kacper słyszy diagnozę zwyrodnienie barwnikowe siatkówki. Genetyczny „prezent od mamy” skłania go do rozpaczliwej próby samobójczej. Jej niepowodzenie wpływa jednak na niego motywująco, postanawia zawalczyć o sens swego życia, obejmuje wychowawstwo w klasie maturalnej, poświęca się pracy i uczniom, zjednując sobie ich serca swymi niekonwencjonalnymi metodami nauczania i podejściem do młodzieży w tak trudnym okresie dorastania. W międzyczasie nawiązuje też bliską relację z koleżanką z pracy, która to daje mu nadzieję na stabilizację życiową.

Nie wszystkie sprawy toczą się jednak tak jak życzyłby sobie tego bohater i zapewne każdy czytelnik tej powieści. Samo zakończenie historii jest nie do końca jasne. Kacper podejmuje decyzję, jednak nie wiemy konkretnie co ma na myśli. Możemy jednak wzorując się na pierwowzorze głównego bohatera i jego historii dowiedzieć się jakie jest realne zakończenie tej opowieści.

Tutaj właśnie dziękuję Jackowi Lusińskiemu, który jest również reżyserem filmu, za zdjęcia „prawdziwego Kacpra”, którego postanowił przedstawić widzom po ostatniej scenie filmu. Uwielbiam takie niespodzianki. Pozwalają skonfrontować nasze wyobrażenia z „realną rzeczywistością”, a nie tylko tą filmową, która to jest sama w sobie również wyobrażeniem, jednak nie naszym, a kogoś innego…

IMG_5379*

Sam film nie zawiódł mnie absolutnie. Świetna kreacja aktorska Andrzeja Chyry, Arkadiusza Jakubika (tak właśnie wyobrażałam sobie Wiktora), Urszuli Grabowskiej oraz jednej z moich ulubionych aktorek w postaci dyrektorki szkoły – Doroty Kolak. Bardzo spodobał mi się również fakt, iż uczniów grali aktorzy, których na co dzień nie oglądamy na pierwszych stronach gazet i portali internetowych.

W trakcie sensu miałam oczywiście wrażenie, iż oglądam streszczenie książki, lub wręcz jej urywki, posklecane w całość. Często oglądając ekranizacje przeczytanych powieści (choć tutaj akurat najpierw powstał film) brakuje mi wyjaśnienia niektórych wątków – decyzji bohaterów, ich emocji. Wręcz czuję się w obowiązku poinformować współoglądaczy filmu dlaczego dany bohater postąpił tak a nie inaczej… Cieszę się jednak, iż Jacek Lusiński wiernie (już się czepiając powiem, że zauważyłam zaledwie pojedyncze nieścisłości) trzymał się jednej wersji opowiadanej historii.

Gorąco polecam zarówno lekturę książki jak i seans filmowy, jednak tylko w takiej kolejności! 🙂

IMG_5378*

*Zdjęcia z wydania DVD „Carte Blanche”, reż. Jacek Lusiński

Dystrybucja filmowa: Kino Świat

Wydawca książki: Axis Mundi

 

Skomentuj

