Zeszyt szczerości #19 Ewa Cielesz

Zapraszam na #19 odsłonę ,,Zeszytu szczerości”
W roli głównej Ewa Cielesz – autorka opowiadań, powieści obyczajowych, ale również poetka.  W jej dorobku znajduje się m.in. cykl powieściowy ,,Córka cieni” oraz premierowa książka ,,Słońce umiera i tańczy”, będąca początkiem całkiem nowej serii!

IKONA

Zeszyt szczerości

  1. Nazywam się – Ewa Cielesz
  2. Moja rodzinna miejscowość to – Hm… To jedno z trudniejszych pytań. Można powiedzieć, że zatoczyłam koło. Złośliwie przyszłam na świat w Piasecznie, chociaż ojciec wiózł mamę z Konstancina do Warszawy. Nie zdążyli. Przez dwa lata mieszkałam w Konstancinie, potem sześć lat na warmińskiej wsi, gdzie diabeł mówi dobranoc. Kolejne lata w Morągu, potem długo, długo Wrocław i znowu Konstancin. Najbardziej kocham Wrocław i Konstancin, a dzieciństwo na zabitej deskami wsi wspominam z ogromnym sentymentem.  
  3. Moje zwierzątko to – będzie kot. Zamieszka z nami w najbliższym tygodniu. To malutki czarno-biały chłopczyk, który otrzyma imię dopiero wtedy, kiedy go lepiej poznam. 
  4. Z przedmiotów szkolnych najbardziej lubiłam/em – j. polski i plastykę. W liceum miałam wspaniałą polonistkę. Mogę śmiało powiedzieć, że wszczepiła we mnie zainteresowanie nie tyle książkami, co twórcami. Miłość do książek zawdzięczam mamie. 
  5. Moja ulubiona dyscyplina sportu to – jeśli można to nazwać sportem, to piesze wędrówki. Im dalej, tym lepiej. Lubię też jazdę na rowerze. 
  6. W dzieciństwie zasłuchiwałam/em się no, może w trochę starszym dzieciństwiew zespole rockowym Pink Floyd. Lubiłam też grupę Scorpions. W najmłodszym dzieciństwie słuchałam szczebiotu ptaków i piania koguta. 
  7. Relaksuję się przy – dobrej książce, na spacerze, podczas porządkowania swojego gabinetu, w ogrodzie, gawędząc z najbliższymi, eksperymentując z nowymi przepisami w kuchni. 
  8. W TV oglądam zazwyczaj – nie oglądam. Kilka lat temu pozbyłam się telewizora i wcale za nim nie tęsknię.  
  9. Gdy mam chandrę ­– włączam ulubioną muzykę, zapalam kadzidełko o zapachu drzewa sandałowego, świeczki, zajadam orzeszki nerkowca i wracam wspomnieniami do miłych chwil. Jeśli to wielka chandra, w pakiecie mam jeszcze lampkę wina. 
  10. Złości mnie – ponieważ jestem w gorącej wodzie kąpana, irytuje mnie długie zastanawianie się przed podjęciem decyzji, powolność, odkładanie spraw na później, nie kończenie czegoś, co jest już zaczęte. Poza tym nie lubię chaosu, bałaganu, ciasnoty i tłumu. Złości mnie obłuda, lizusostwo, oszustwo i gadanie o niczym. 
  11. Uwielbiam jeść – rośliny. Owoce, warzywa, gdyby trawa była strawna, pewnie też bym ją jadła.
  12. Moją pierwszą miłość poznałam/em w tę prawdziwą i ostateczną na deskach teatru. A tę, co mi się wydawało, w szkole. 
  13. Zaczęłam/em pisać w wieku – szkolnym. Najpierw wiersze, potem opowiadania dla koleżanek. Prowadziłam pamiętnik przez kilka lat. I za tę całą „twórczość” obrywałam burę od mamy, która twierdziła, że zamiast się uczyć, tracę czas na głupoty. Dlatego miałam swoje sposoby. Kiedy w domu gasły światła, siadałam na parapecie okna i pisałam w blasku ulicznej latarni, albo stosowałam powszechnie znaną metodę: latarka i głowa pod kołdrą. 
  14. Gdy piszę czuję się – niesamowicie. To tak, jakbym miała wpływ na czyjeś życie. Tworzę kogoś i biorę jego los w swoje ręce. Przynajmniej na początku książki tak mi się wydaje. Potem bohaterowie zaczynają żyć własnym życiem i zaskakują mnie, mimo zupełnie innych planów, które z nimi wiązałam. Nigdy nie wiem, jak daleko zabrną moi bohaterowie i ile części powieści w związku z tym powstanie. Tęsknię za nimi, jeśli brakuje mi czasu, by zajrzeć do powieści. Zwykle wtedy mówię, że czas odwiedzić (tu pada imię bohatera) i zobaczyć, co u niego słychać. 
  15. Krytyka – motywuje czy zniechęca? – tak jak chyba każdy, nie lubię krytyki. Jeśli ktoś krytykuje książkę, jest mi niewymownie smutno. Jednak trzeba przyznać, że motywuje mnie i to bardzo. Analizuję, co było nie tak i staram się sprostać oczekiwaniom czytelnika. Ale różni są odbiorcy i każdemu podoba się coś innego. Jeżeli większość głosów jest pozytywnych, nie przejmuję się. Liczy się też rodzaj krytyki. Konstruktywną odbieram jak dobrą radę, a złośliwą staram się ignorować, chociaż przez kilka dni siedzi we mnie jak wrzód. 
  16. Często wspominam – miłe chwile. Poprawiają mi nastrój. Lubię też wspominać zabawne lub absurdalne sytuacje, których byłam świadkiem.
  17. W wolnej chwili – mam ich tak mało, że staram się nimi delektować. I przez chwilę sama nie wiem, co sprawiłoby mi największą przyjemność. Bo z jednej strony uzbierał się pokaźny stosik lektur do przeczytania, zaprasza ogród, wabi robótka na drutach, którą zaczęłam tysiąc lat temu, kusi dobry spektakl w teatrze i pogoda wymarzona na spacer. Pasjami uwielbiam wycieczki i zwiedzanie ciekawych miejsc. Te wszystkie rzeczy wypełniają mi wolne chwile, w zależności od tego, ile mam na nie czasu.
  18. Nie lubię – spiętrzonych terminów i pośpiechu. Wtrącania się w moje sprawy, słuchania niechcianych rad, pouczania i narzucania czegoś, czego nie chcę. Nie lubię tłoku, chamstwa, papryki w occie i marynowanych śledzi. 
  19. W wymarzoną podróż wybrałabym/wybrałbym się do – Władywostoku koleją transsyberyjską. I do Mongolii – intryguje mnie ten kraj. 
  20. Mój ulubiony gatunek literacki i ulubiona książka to – biografie, książki historyczne, reportaże. Ale to wcale nie znaczy, że nie czytam powieści. Moją ulubioną książką jest właśnie powieść „Kane i Abel”, którą napisał Jeffrey Arche. 
  21. Pisarz, którego przeczytałam/em wszystkie książki to – obawiam się, że nie ma takiego pisarza. Kiedy byłam nastolatką zaczytywałam się w Krystynie Siesickiej, wcześniej w Kornelu Makuszyńskim, teraz czytam różnych autorów i kieruję się raczej tematyką niż twórcą. 
  22. Przyjaźń jest dla mnie – czymś bardzo ważnym. Nie ma przyjaźni bez szczerości, lojalności, zrozumienia i zaufania. Przyjaciel to prawdziwy skarb. 
  23. Gdybym wygrał/a na loterii – czułabym się komfortowo! Na pewno nie odmówiłabym sobie podróży i oglądania świata. Sprawiałabym radość innym, uwielbiam patrzeć, jak ludzie się cieszą. 
  24. Mój ulubiony cytat z książki – Pluń na wszystko, co minęło: na własną boleść i na cudzą nikczemność… Wybierz sobie jakiś cel, jakikolwiek i zacznij nowe życie ” – „Lalka” B. Prus. 
  25. Moje życiowa dewiza – lepiej być najgorszym z najlepszych, niż najlepszym z najgorszych.

Ewa-1Ewa Cielesz urodzona w Piasecznie. W jej dorobku znajduje się kilka tomików poetyckich, zbiór opowiadań „Co za gwiazdami”, powieść „Niskie drzewa”, trylogia „Córka cieni” oraz pierwszy tom serii „Słońce umiera i tańczy”. Ale pisanie to nie wszystko. Jej pasją jest również teatr, w którym spędza połowę życia. Reżyseruje, pisze scenariusze, prowadzi warsztaty. Z powodzeniem dowodzi czterema grupami teatralnymi, bierze udział w projektach, reżyseruje musicale, prowadzi arteterapię dla osób niepełnosprawnych. Uwielbia czytać, głównie biografie i reportaże, zajmują ją postaci historyczne, ale nie stroni też od powieści. Dla odprężenia grzebie w przydomowym ogródku, słucha muzyki, eksperymentuje w kuchni, łącznie z wypiekaniem chleba z razowej mąki. Dom pod lasem, w którym mieszka sprzyja uwielbianym przez nią dalekim spacerom. Ponad wszystko kocha swoje córki i uwielbia spędzać z nimi czas. Lubi długie rozmowy przy świecach i korzenne zapachy.

Odwiedź FAN PAGE autorki KLIK

Więcej o książkach Ewy Cielesz TUTAJ


Zapraszam na FB ,,Miłość do czytania”
(kliknij poniżej)

FB Miłość do czytania

Zapraszam na IG ,,Miłość do czytania”
(kliknij poniżej)

IG Miłość do czytania

Skomentuj

